søndag 13. februar 2011

Nytt gammelt garderobeskap til dukker




Brodert fuglebilde fra bruktbutikk og boks fra loppis.


Jeg fant et gammelt garderobeskapet til dukkeklær stående og vente på meg hos
OMA-butikken på Sofiemyr utenfor Oslo. Betalte 40 kr for det. OMA-butikken er en bruktbutikk som gir et tilbud til arbeidsledige i Oppegård kommune som vil ha en tilpasset overgang til arbeidslivet.

Frem til nå har vi hatt dukkeklær på barnerommet i en boks fra IKEA. Jeg tenkte det kunne bli litt mer delikat og morsomere å leke med hvis dukkeklærene hang fremme og klare til bruk. Jeg og pia mi bestemte oss for å pusse den opp sammen.


Slik så garderobeskapet ut før vi startet


Male, male, male...


Malingen vi har brukt fant vi i boden. Den har stått der i  f i r e år. Fargekoden er NCS 0030-R80B, Strax silkematt. Fargen er jo så i tiden, men grunnen til at den ble valg er at pia mi er glad i lys blå og hun fikk velge.


Tapetprøven er fra Maxbo.
Gult er kult, ifølge pia.


Simsalabim som nytt




Dette er første gangen jeg tapetserer noe. Fytti katta! Jeg er et menneske som ikke kaster tiden bort på å måle først, så jeg satte igang med å klippe. Det ble som det ble. Helt forferdelig! Nytt forsøk...tok mål, men fikk det fremdeles ikke til bra nok. Da var det slutt på tålmodigheten. Tapetserte likevel og skjøtet med små tapetbiter der det ble glipper. Jeg ser at vi kunne ha pusset inni kassen på forhånd også for å få vekk noen forhøyninger, så det har jeg lært til neste gang. Ja, jeg vil prøve igjen for jeg synes at sluttresultatet blir så vakkert. Bare ikke med en gang. Må bare få dette litt på avstand først.

Jeg tar veldig gjerne imot konkrete tips på hvordan måle, kutte og tapetsere.
1000 takk!

Håper du som er mamma er litt dronning idag,
og til deg som ikke er mamma håper jeg at du er litt prinsesse idag.

La deg bli vartet opp eller bare gjør noe som du e l s k e r....
Fin, fargerik og dag full av kjælighet ønskes deg fra meg....smil...

19 kommentarer:

  1. OOO YESS !! Den tapeten likte jeg ;) Og lyseblå skap !! Akkurat som jeg skulle valgt det selv ;) Artig å gjøre noe sammen da, det ble veldig fint :)

    Ha en fin Morsdag :) Vi skal ut på tur med varm kakao :)
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  2. Kjempekul fargekombinasjon med lyseblå og gult! Og dette ble bare råstilig :)

    Ha en finfin dronningdag :)

    SvarSlett
  3. Det ble jo kjempefint! Kan ikke se noe til skjøter og unøyaktigheter på bildet i hvert fall, men skjønner godt hva du mener. Har prøvd å pusse opp et par sånne småting, men alt arbeidet som går inn i det tar på, selv om resultatet er fint. Så det blir en hobby som bare foregår med ujevne mellomrom. Tapetsering har jeg dog aldri prøvd, får bli neste prosjekt det.

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelig kommentar inne hos meg :) Det spørs om det kanskje blir leggvarmere av ermene? Vi får se hva tiden viser! Dette garderobeskapet ble i hvert fall rååflott! Tenk å være ung jente og ha noe sånt! Legger meg til som følger her hos deg, her var så mye fint å titte på :)

    SvarSlett
  5. Hei! Høres ut som en koselig dag hos dere og ja! Nå ligger Eskil langflat i sacco`n med ds`n sin og:) Det er populært:) Far i huset har faktisk satt i sving med middag, sjøl om Eskil kanskje mente det hadde vært best å bestille en pizza! Hehe! Ikke ofte Lars lager middag akkurat, så syns det er litt moro og jeg da:)
    Dukkegarderoben ble jo kjempefin!! Jeg har en krakk jeg skal tapetsere, men er helt grønn på det området!! Men det er vel bare å gjøre et forsøk! Jeg er også sånn at jeg bare setter i sving, når jeg kanskje burde planlagt litt først :p Ha en fortsatt fin dag! Klem.

    SvarSlett
  6. så fint det ble skapet, artig å arbeide sammen med datteren da:) Gleder meg til Bambien kommer:)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  7. Jaa det er kjempe gøy, men man blir litt hekta på den strikkinga... Så utrolig flott skap til dukketøyet, nydelig... Tror jeg må herme litt der gitt å få mannen til å lage et dukketøyskap til lille frøken her også...
    Ha en fin kveld og en flott ny uke
    klem victoria

    SvarSlett
  8. Og har forresten tips til tapetsering som mannen lærte meg, nemlig klipp til stykket du skal tapetsere litt større en bakgrunnen er, ta lim på det du skal tapetsere og legg på tapeten og bruk en tapet kniv til å skjære av det overflødige på en og en side så får du den fin langs alle kanter.... Vanskelig å forklare med ord, men håper du skjønner det og at det var til hjelp...
    klem victoria

    SvarSlett
  9. kjempefint!! 40 kr er jo et skikkelig kupp!

    SvarSlett
  10. Fantstisk lekkert! Sånt vil jeg også ha!!! Tusen takk for tips ;-)

    Ønsker deg en fin-fin Valentines Day!

    Klem fra Carina

    SvarSlett
  11. For et fantastisk flott garderobeskap til dukker. Digget det! Er ikke alltid så lett å skjære til tapet. et triks er å ha det akkurat noen milimeter mindre enn det skal. Så er det bare til å måle og klippe. Enkelte tapeter er jo utrolig enkle å jobbe med, mens andre er ganske så håpløse.

    SvarSlett
  12. Å, så utrolig fint! Sånt kunne jeg tenkt meg og:-)

    SvarSlett
  13. Stilig altså! Det må jeg bare si! Signe

    SvarSlett
  14. så skjønt det ble!

    elsker fargen

    klem beate

    SvarSlett
  15. Utrolig fin!!
    Denne hadde min datter likt ! ;O)))
    MineBlom

    SvarSlett
  16. Åh så fint det var!! Vil du røpe målene på det? Bredde, høyde, dybde... Slik skal mannen min få snekre til jenta vår:-)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren din ♥

Har du ikke egen blogg, hak av for anonym

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...