søndag 6. mars 2011

Min f ø r s t e kjole

Eller...jeg har jo flere kjoler, men dette er den første kjolen jeg har s y d d til meg selv....

Jeg er helt nybegynner. Fikk brukt maskin av gubben fra Finn.no på bursdagen min i fjor og har kanskje sydd 5-6 ting på et år nå. Intensjonen er å sy mer etterhvert, for jeg synes den kreative prosessen med å sette sammen farger og skape er så morro.

Kjolen er laget av et ullstoff som jeg kunne klippe i uten å sy opp sømmer langs kantene. Fint for en nybegynner som meg. Ullstoffet har jeg kjøpt i en innvandrerbutikk på Grønland i Oslo. De har liknende her i nettbutikken til Stoff og Stil. Forøvring så finnes det Stoff og Stil butikker i Drammen, Oslo, Kristiansand, Bergen og Trondheim. Skriften har jeg sydd på for hånd med tykt ullgarn. Prøvde å finne et garn som ikke loet så mye. Skrev teksten på kjolen på forhånd med kritt.

Jeg hadde ikke noe mønster, så jeg tok frem en kjole jeg likte godt fasongen på og la den oppå stoffet og tegnet rundt før jeg klipte det ut. Dekorasjonen på brystet har jeg klippet ut fra en brodert pute kjøpt på Fretex. Kjolen ble ikke perfekt sydd, men jeg liker den. Den er veldig m e g.
Kanskje neste kjole blir med armer, hvis jeg tørr å prøve....

Kjolen var den andre tingen jeg sydde, og den var ferdig for rundt et år siden.
Jeg hopper utti det og viser den her.
.

Bilde inspirert av Dottie Angel








Inspirasjon til kjolen fikk jeg her av Kjolegalskap

Kjolegalskap


og her av Tulip og Tatamo

Tulip og Tatamo

Har d u sydd
din første kjole...

Ønske dæ en
v a k k e r dag


15 kommentarer:

  1. Søt og personlig kjole!
    Tror jeg får gå ned i verkstedet og sy litt, jeg også...
    God søndag.

    SvarSlett
  2. Næmmen fy søren for ein flott kjole!!!
    Du e flink altså!
    Fine dei andre du var blitt inspirert av og.

    En kan sy så utrolig masse forskjellig liksom. Rett og slett hendig.
    Nå ska eg lage litt god frokost te Godgutten og så ska eg jammen meg sy litt eg og tenke eg :o)


    Ha ein aldeles strålande dag!

    SvarSlett
  3. Wow - for et prosjekt å kaste seg ut i som andre ting man syr! Og resultatet ble jo flott!

    SvarSlett
  4. Så utrolig stilig - og så gøy må det ikke være å ha en slik unik og hjemmelaget flott kjole - gratulerer med din første kjole:)

    Fin søndag til deg og dine - klem fra Bente:)

    SvarSlett
  5. Dritstilig !!! Det var utrolig kult og den teksten fikk meg til å smile :)Du er så flink !

    Ha en fin søndag :)
    Klemmer fra Janne

    SvarSlett
  6. Fytti så fine:), stilig med tekst.
    klem hilde

    SvarSlett
  7. Herregemmini så fantastisk fin den ble, du er jo flink som får dette til på første kjolen da. Så artig med teksten nederst. Fortsett å sy kjoler du;)

    SvarSlett
  8. Flott kjole :-)

    Flott tekst :-)

    SvarSlett
  9. wow! Så flink du er!! kjolen ble jo kjempefin :)

    *inspirert*

    Ha en herlig søndagskveld!
    klem

    SvarSlett
  10. Jeg er skikkelig dårlig på kommentering for tiden - men alt går i rykk og napp - eller berg og dalbaner ;).

    Dette var et skikkelig sjarmerende prosjekt ;).

    Jeg har sydd i ca. 33 år - og husker ikke helt når jeg sydde min første kjole. Det ble noen i ungdommen i så fall - og et år gikk jeg på søm grunnkurs - etter gymnaset. I stedet for folkehøyskolen på en måte.

    Etter det tror jeg at jeg lærte for mye - ble for pirkete - forå sy klær ble liksom så omfattende. Jeg sydde en retrokjole etter mønster i fjor - men ble ikke helt fornøyd med snittet. Nå er det ganske sikkert for liten også - så den ender vel opp som lapper den også ;). Jeg har kjøpt ullkjolene mine på Tulip og Tatamo - har to - og to i bomull. Latskapen lenge leve ;). Da har vi en ting til felles - vi liker kjoler med sjel ;).

    Klem

    SvarSlett
  11. Såå flink du er da! Synes kjolen såg fint sydd ut jeg! Prøv deg med armer også du, det er ikke noe sørlig vanskeligere.

    SvarSlett
  12. HEI! Så fin kjole!!! Og med et herlig budskap!! :) Ja, bare lån kopier bilder, det er helt i orden!! Moro å bli nominert!!! :)
    Håper du har en fin dag! Her har vi begynt å rive ut ei gammel dør! Nå er vi igang med kjøkkenet! JIPPI! Klem på klem fra meg!

    SvarSlett
  13. Imponert! Fantastisk kjole!!:)

    SvarSlett
  14. Så flott ein kjole! Flinking! Og utruleg tøft med skrift på!

    Klem

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren din ♥

Har du ikke egen blogg, hak av for anonym

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...