torsdag 5. desember 2013

Hvilken type adventskalender velger du for ungene dine?

 
I hver familie
har man sin egen tradisjon
når man pynter til jul
 
Adventskalenderen
vår har fått nytt utseende i år, 
men beholdt innholdet
 
Vi bruker aktivitetskalender
Aktiviteter som er enkle å gjennomføre,
slik at det blir kos istedenfor stress
 
Jeg har lært meg av erfaring
å legge lista på aktivitetene lavere
 og lavere som åra går


 
Selve kalenderen vår er fra Kremmerhuset
Stjernene som jeg skriver bakpå, er fra en blomsterbutikk.
Lerkekvistene er fra svigermors sin hage
 
Kalenderen er festet i en skapdør
 
Vi kjører de samme aktivitetene
år etter år, så da slipper jeg å vri hue mitt
og stresse kvelden før
 
Aktiviteter som står bakpå er
- Se en film sammen
- Bake
-Putte nellikspiker i appelsin
-Spille spill
-Mørkgjemsel
-Spise middag på gulvet
-Lage snølykt (heldigvis kan jeg flytte på stjernene)
-Besøke noen
-Få besøk
-Lage julepynt
 
Som aktivitet igår dro vi alle avgårde for å se
10-åringen trene håndball. Noe vi aldri har gjort alle
sammen før, men som var utrolig trivelig.
 
Jeg har sett at det er endel diskusjoner
på Facebook om diverse kaleldere. Dette innlegget
fikk meg til å tenke litt ekstra...
 
Min meninger at folk må ha den kalenderen som de kjenner
er riktig for sin familie. Mange er vokst opp med pakkekalender og vil
videreføre denne tradisjonen. Jeg er så gammel, at det vi fikk når det
kom på markedet var sjokoladekalendere. Eller jeg da, siden
 jeg hadde for vane å spise opp broren min sin...
 
Nå var det litt protester imot vår kalender
i år, for ungene har selvfølgelig vært misunnelig på
det skolevenner har vist frem at de har fått før om årene
Jeg klarte å tromfe den gjennom i år i alle fall,
så får vi se hva som skjer etterhvert...
 
De fikk legokalender av besteforeldrene sine
Så nå har de egentlig i pose og sekk.
Er det greit da?
 
Hva tenker du om
adventkalenderdiskusjonen?
 
So
long
 
 


5 kommentarer:

  1. Hei på deg, Siw, nå er det halvår og dag siden sist jeg var her inne. Adventskalendere, ja: da jeg vokste opp, hadde vi en fin en som mamma laget i filt, nå var vi fem barn, så det var ikke akkurat hver dag vi fikk, det var stålkontroll på rekkefølgen. Og det var ikke strømpebukser og hårpynt og sånt nei, det var en karamell, for eksempel. Da jeg selv hadde barn, skulle vi være så forferdelig skikkelige en periode, at i stedet for at de fikk, måtte de gi, vi puttet penger på ei bøsse og ga til et veldedig formål. Nå har de blitt bra folk begge to, men jeg er nå at dette kunne ha virket mot sin hensikt, egentlig. Hvorfor skulle mine barn aldri få det andre fikk? Vi har mye å angre på. Etterhvert fikk de gaver da, hengt opp i tråd i gelenderet, litt sånn småtterier. De likte nok det adskillig bedre. Nå i år har mannen min og jeg egen, vi var i Berlin i helga og kjøpte en Jon Blund-kalender (Sandmänchen). Her er det en liten historie på tysk for hver dag som vi nesten ikke forstår, men vi har høytlesing hver dag likevel, til ettermiddagskaffen.

    SvarSlett
  2. Her i huset har det ikke vært noen adventskalender de siste årene. Da jeg var barn, tegnet jeg min egen adventskalender og laget luker som jeg åpnet spent hver dag i adventstiden :)
    Da barna var små, fikk de en kalender på deling, med små, billige gaver.
    Jeg syns hver familie må få finne ut av dette selv.
    Har lurt på om jeg burde lage min egen adventskalender igjen med aktiviteter og oppgaver som får meg til å gjøre det jeg skal fram til jul. F.eks. : Bake krumkaker, kjøpe julegaver til den og den, skrive julekort, vaske kjøkkenet, kjøpe amaryllis, sjekke juletrepynten osv. osv. :)

    SvarSlett
  3. Personlig syns jeg pakkekalender er dumt fordi jeg syns det blir helt feil at barna skal få gaver hver dag. Poenget med en adventskalender er jo å hjelpe barna å telle ned til dagen de får presanger. Med pakkekalender blir det jo jul hele desember på en måte. Jeg er ikke av noen spesielt gammel årgang, men har vokst opp med "lukekalenderen" som fulgte med barnetv på NRK der man kunne se et nytt bilde hver dag. Det husker jeg var spennende for da kunne vi gjette hva som kom til å skje på barnetv den kvelden. Samtidig skjønner jeg veldig godt at det sikkert er kjempevanskelig å stå i mot dette presset som foreldre når barna sammenlikner med hverandre. Jeg syns det er veldig fint at dere gjør aktiviteter sammen, for jeg tror mange barn egentlig liker aller best å være sammen med foreldrene sine og gjøre noe som er litt utenom det vanlige.

    SvarSlett
  4. Jeg synes set er greit med bittelitt hver dag i desember. Vi har lapper med aktiviteter og noen dager litt annet. I dag var det to pepperkaker, fordi minsten er syk, såiserite og er ikke i form til å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen....pakker i bøtter og spann kommer
    Ikke inn her, men her kom jommen Linus i Svingen i år, enda mor synes det holder med den ene. Poenget er jo å glede seg tog telle ned til jul.... I morgen ligger konvolutt og frimerke i posen, sende brevæ til julenissen.

    SvarSlett
  5. Jeg syns folk får bestemme selv egentlig. Jeg har laget pakkekalender hvert år. Med små gaver. For eks. En tyggispakke.
    Hun blir like glad hver dag uansett hva hun får. Det er det viktigste. Det er ikke bra å gi de rådyre gaver hver dag. Da blir de jo ikke forventningsfulle på julaften! Nei, jeg tenker små gaver om man lager pakkekalender. Slik at det kan bygge seg opp mot julaften.
    Men igjen - folk får bestemme selv. :-)

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren din ♥

Har du ikke egen blogg, hak av for anonym

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...